Nastała Cię nuda w robieniu sobie kanapek? Ciągle te same składniki? Rozwiązaniem jest ta pasta <3.  Właściwie miałam w planach zrobić hummus, ale zabrakło mi pasty tahini. Ostatecznie wyszła równie dobra pasta kanapkowa😊.

Głównym składnikiem jest ciecierzyca. Można zastosować gotową ciecierzycę z puszki, która nie wymaga gotowania. Drugą opcją jest ugotowanie namoczonych wcześniej nasion ciecierzycy. Ciecierzyca należy do warzyw strączkowych, których spożywanie ma bardzo dużo zalet!

Oto główne zalety cieciorki:

  • Jest bogata w węglowodany,  dzięki czemu dostarcza dużo energii.
    • Zawiera niewielką ilość tłuszczu.
    • Dostarcza znaczne ilości składników mineralnych – fosfor, potas, magnez, żelazo.
    • Zawiera duże ilości błonnika.
    • Stanowi bogactwo witamin z grupy B, które biorą udział w regulacji centralnego układu nerwowego.
    • Ma niski indeks glikemiczny (IG = 30).  Nie powoduje  szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi, co oznacza, że jest świetnym wyborem dietetycznym dla cukrzyków.
    • Jest zasadotwórcza – regularne stosowanie pozwala utrzymać równowagę kwasowo- zasadową.

Rośliny strączkowe należą do tzw. termogeników – są niezwykle zasobne w białko i błonnik, więc po spożyciu posiłku bardziej aktywnie niż inne pokarmy biorą udział w wytwarzaniu ciepła. Tym samym pomagają spalać tłuszcze. Dlatego rośliny strączkowe są zalecane w dietach odchudzających.

Z uwagi na to, że warzywa strączkowe są dosyć ciężkostrawne,  nie mogą być spożywane w dużej ilości przez niektóre grupy osób. Powinny je unikać:

Powinny je unikać osoby z :

  • chorobami autoimunologicznymi
    • chorobami jelit np. Leśniowskiego – Crohna,
    • chorobami żołądka  np. choroba wrzodowa
    • kobiety w ciąży i w okresie laktacji

Ludzie cierpiący na choroby tarczycy (nad- i niedoczynność) również powinni unikać większych ilości roślin strączkowych, gdyż zawarte w nich tioglikozydy mogą ujemnie wpływać na wchłanianie jodu przez ich organizm.

Istotną rolę w tym przepisie pełnią przyprawy, zwłaszcza kmin rzymski, który pomaga niwelować uczucie dyskomfortu związanego z ciężkostrawnością.

Składniki:

  • 1 puszka ciecierzycy/ ugotowanych nasion ciecierzycy
  • kilka sztuk suszonych pomidorów
  • mały pęczek natki pietruszki
  • 1 ząbek czosnku
  • ok. 20 ml soku z cytryny
  • 1 łyżka oleju nierafinowanego np. rzepakowy, lniany
  • kmin rzymski
  • pozostałe przyprawy – wg uznania. Użyłam oregano, tymianek, słodka czerwona papryka, gałka muszkatołowa, sól, pieprz.

Sposób wykonania:

  1. Wszystkie składniki zblendować na gładką masę.
  2. GOTOWE 😊