Zdrowa, smaczna, chrupiąca przekąska? Mam na to rozwiązanie – chrupciorka! Tak właśnie ją nazwałam na potrzebę mojego przedmiotu – projektowanie produktów żywnościowych. Jako zaliczenie ćwiczeń, mieliśmy za zadanie stworzyć innowacyjny produkt żywnościowy, którego do tej pory nie było na rynku. Początkowo zupełnie nie miałam pomysłu, co mogłabym stworzyć. Do momentu, aż przypomniałam sobie, że pieczonej cieciorki, którą często robiłam na spotkania ze znajomymi, jeszcze nie spotkałam na sklepowych półkach. Moim obowiązkiem było zaprojektowanie produktu, od samego początku tj. linii produkcyjnej, wartości odżywczej, opakowania, strategii marketingowej. Właściwie mam gotowy plan na biznes. Kto wie? Może faktycznie ujrzycie chrupciorkę w sklepach? 😀

Przepis jest banalny. Wystarczy ciecierzyca, ulubione przyprawy i wsadzić do piekarnika.
Pamiętajcie, by dodać koniecznie kmin rzymski, który ma niesamowitą, podwójną rolę. Po pierwsze świetnie pasuje do cieciorki – podkreśla jej smak. Po drugie, jako że strączki są dosyć ciężko strawne, zmniejsza możliwość wystąpienia wzdęć, niweluje niestrawność. Ponadto przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej. Przeprowadzono badania, które to potwierdziły. Na jego potrzebę, irańscy naukowcy z Uniwersytetu Medycznego wybrali kobiety z nadwagą/otyłością. Następnie zostały podzielone na 2 grupy (obydwie stosowały dietę o zredukowanej kaloryczności) – jedna z grup przez okres 3 miesięcy jadła codziennie kmin rzymski (1 łyżeczka), druga nie. Efekt eksperymentu był fenomenalny. Kobiety jedzące kumin straciły ok. 50% więcej kilogramów niż grupa go niejedząca. Dodatkowo, osoby jedzące tę przyprawę zmniejszyły tkankę tłuszczową w ilości 3-krotnie większej, niż grupa kontrolna. Kmin rzymski nie tylko wspomagał spalanie tkanki tłuszczowej, ale też pomógł badanym utrzymać zły cholesterol w ryzach.

Sama ciecierzyca ma także wiele wartości odżywczych:

  • Zasadotwórcza
  • Bogactwo witamin z grupy B,  przeciwutleniaczy
  • Znaczne ilości składników mineralnych – fosfor, potas, magnez, żelazo, cynk, miedź, mangan
  • Bogato węglowodanowe = dostarczają dużo energii.
  • Duże ilości błonnika –> Równolegle należy dbać o wypijanie odpowiedniej ilości płynów!
  • Obniża poziom „złego” cholesterolu (LDL)

Tak więc, na zdrowie! ?


Składniki:

  • Namoczona i ugotowana ciecierzyca/ciecierzyca konserwowa (gotowa z puszki/słoika)
  • Ulubione przyprawy, ja dodałam:
    • zioła prowansalskie
    • papryka słodka wędzona
    • papryka słodka
    • papryka ostra
    • gałka muszkatołowa
    • odrobina miodu
    • kmin rzymski (koniecznie!)
    • czosnek granulowany
    • sól

1.Ciecierzycę dokładnie wymieszać z przyprawami.
2. Wyłożyć równomiernie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.
Piec w temp. 200 ℃ aż do zarumienienia się ciecierzycy – kolor jasnobrązowy.

Idealna przekąska na seans filmowy gotowa!

Chrupciorka w opakowaniu – przód
Chrupciorka w opakowaniu – tył