Konsekwencją niedoboru snu może być rozdrażnienie, ogólny spadek sił witalnych, czy też doprowadzenie do nadwagi ciała. Jak się okazuje, około 1/3 społeczeństwa cierpi na różne dolegliwości związane z zaburzeniem snu.

Młoda osoba potrzebuje  ok. 7 – 8 godzin snu w ciągu doby, aby czuć się obudzonym i czujnym w ciągu dnia.  Jeśli ta średnia liczba godzin zostanie zmniejszona osoba może cierpieć z powodu  częściowej lub całkowitej deprywacji snu (ze względów rozrywkowych/zawodowych dana osoba nie śpi). Typowym przykładem deprywacji snu jest zarywanie nocek przez studentów uczących się do egzaminów lub balujących w miejskich klubach i pubach.

Piwo jest jedynym napojem zawierającym chmiel, czyli roślinę o działaniu uspokajającym. Takie działanie spowodowane jest głównie obecnością gorzkich żywic. Mechanizm ich działania polega na podniesieniu poziomu neuroprzekaźnika  kwasu gamma – aminomasłowego (GABA), co skutkuje zmniejszeniem pobudliwości neuronów oraz hamowaniem odpowiedzi na bodźce.

W przeprowadzonych badaniach wykazano, że spożywanie picia bezalkoholowego podczas kolacji poprawia jakość snu.  Co prawda, nie zauważono wzrostu długości trwania snu, ale zaobserwowano obniżenie nocnej ruchliwości, a  także zmniejszenie opóźnienia snu (czas potrzebny na rozpoczęcie snu), a tym samym osiągnięcie spokojnego snu.

Można zatem stwierdzić, że umiarkowane (ok. 300 ml) spożycie piwa bezalkoholowego przed snem (piwo alkoholowe pogarsza jakość snu) sprzyja nocnemu wypoczynkowi, w szczególności ze względu na jego składniki chmielowe. Jest to zalecane przede wszystkim dla osób będących pod dużym stresem.
 

Omawiane badania:
1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22815680/

2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25183509/